Interne podcast: wel of niet doen?

Het is niet eenvoudig om medewerkers betrokken te krijgen in een grote organisatie. Vanaf 60 man personeel wordt het een enorme uitdaging om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. 

Een goed doordachte interne podcasting strategie is essentieel om medewerkers te betrekken bij de missie van het bedrijf. 

Bekijk de 8 voordelen.

1. Interne podcast: de perfecte tool voor Employee Branding

Wie heeft meer volgers op Twitter: Elon Musk of zijn bedrijf Tesla? 

De cijfers spreken voor zich: 

Aantal volgers Elon Musk


Aantal volgers van zijn bedrijf Tesla:



Bedrijfspagina's zijn niet meer wat het geweest is. Organisch bereik is er niet of nauwelijk

Hoe kan dat? Simpel. 

We volgen liever een mens dan een bedrijf

Terug naar podcasts. Met een interne podcast kan je dus op een slimme manier medewerkers inzetten om content te verspreiden. Nodig bijvoorbeeld een collega uit voor een podcast.

Podcasts bevatten talloze goede quotes en inspirerende snippets. De gemiddelde podcast duurt zo’n 30-60 minuten en is daarmee een bron van waardevolle content. Deze content kan je makkelijk delen met en via je medewerkers. 

2. Content “recycling”

Met 1 podcast heb je uren aan (kort) materiaal wat je kunt uitlichten. Van een podcast kan je een blog maken, een intern bericht, een social media post, of een quote video.

3. Collega’s voelen zich gewaardeerd en betrokken

Een directeur kan door middel van een podcast direct met de werknemers praten. Dit zorgt voor vertrouwen en een diepe band tussen de werkvloer en de directie. 

De niet-perfecte vorm maakt het menselijk. Alsof je een 1 op 1 gesprek bijwoont tussen de directeur en een interviewer. Ook is er meer ruimte voor diepgang, omdat de content langer mag zijn. 

4. Bekijk welke onderwerpen jouw personeel interessant vindt

In analytics kun je goed zien welke onderwerpen jouw personeel interessant vindt. Met je volgende podcasts of andere content kan je hierop inspelen. 

Met de geavanceerde podcast analytics van deze Nederlandse hosting partij kunnen wij gedetailleerde statistieken laten zien. Zo kan je precies zien waar collega’s doorspoelen en welke stukken in de podcast het meest populair zijn. Zo weet je precies wat er leeft in de organisatie.

Deze partij kan ook podcasts privé aanbieden, zodat je podcast niet gevonden wordt. 

5. Bouw een sterke bedrijfscultuur

Als je regelmatig een interne podcast houdt, bouw je automatisch aan een sterke bedrijfscultuur. Je inspireert, motiveert en helpt je collega’s om meer verbondenheid te voelen bij de organisatie.

6. Mogelijkheden tot multitasking

Het is mogelijk om naar een interne podcast te luisteren en wat anders te doen. Bijvoorbeeld:

  • Auto rijden
  • De was doen
  • Stukje wandelen

Podcasts hebben dezelfde entertainment waarde als muziek. Collega’s met de meest drukke agenda’s kunnen op deze manier luisteren wanneer het hun uitkomt.

7. Geen afleiding

Een podcast zet je op de achtergrond aan. Hierdoor heeft je luisteraar minder snel de neiging om te switchen naar een ander medium

En dat zien we terug in de cijfers. Gemiddeld wordt 80%+ van een podcast beluisterd, en zit de gemiddelde luistertijd op 45 minuten. Volledige aandacht dus.

8. Het zorgt voor good vibes   

Het enthousiasme en de energie die vrij komt bij alleen al het maken van een podcast is magisch. Tot nu toe zien we alleen maar blije gezichten bij podcast opnames, en gezonde spanning! 


Hoe dat kan?

Praten over je expertise. Adviseren en inspireren over je vakgebied. Bestaat er iets mooiers dan dat? Het is geweldig om te doen! Plus je komt even lekker uit je dagelijkse routines.

Zijn er ook nadelen?

Jazeker. Er zijn 2 nadelen. 

1. Je doet er namelijk wel even over totdat iedereen de podcast weet te vinden. Je moet ook intern een following zien op te bouwen. Gelukkig kun je alle content uit een podcast recyclen, in bijvoorbeeld een blog, een artikel of een audiogram. Dat zorgt voor awareness rondom je podcast. 

2. Het kan zijn dat het best even zoeken is naar relevante onderwerpen voor iedereen. Durf out of the box te denken. Mensen gaan eerder aan op frustraties dan op 'positieve' titels bijvoorbeeld. Stel je merkt dat er in je organisatie enorm veel ergenis is over een bepaald onderwerp. Wees niet bang om dat te belichten in je podcast en daar is diep op in te gaan, maar daar heb je wat lef voor nodig. 

Conclusie: van troebel naar transparant

Interne podcasts hebben de geniale gave om transparantie en diepgang te creëren in je organisatie. Met andere woorden: geen reclame video waarbij je alleen je beste kant laat zien, maar meer diepgang en “long content” voor je klanten. 

Je komt dus veel echter over. 

Wat betekent dit?

Je wordt transparanter naar je collega’s, omdat je 1 op 1 meer diepgaande informatie kan delen. Je laat niet meer alleen je beste kant zien, maar ook je kwetsbare kant.  

Gratis Ebook "Podcast starters kit"

  • Compleet podcast stappenplan: van concept tot eerste aflevering online
  • 8 redenen waarom jouw organisatie een eigen podcast nodig heeft
  • Ontdek hoe je een podcast toepast in je eigen marketingstrategie
  • Hoe een podcast je marktautoriteit én employee advocacy vergroot
  • Geld verdienen met je podcast: hoe doe je dat?


Wil je goed van start gaan met het maken van een podcast? Download gratis ons Ebook de Podcast Starters Kit.