Waarom podcasten als bedrijf? Ontdek de 9 voordelen

We krijgen ontzettend veel vragen uit de markt over podcasten.

  • Waarom zou je als bedrijf gaan podcasten? 
  • Wat zijn de voordelen van podcasten?
  • En.. Hoe dan? 

In deze blog gaan we dieper in op de 9 voordelen van podcasten voor bedrijven. 

Liever luisteren? Check de Praat je Rijk podcast. Ook beschikbaar op Spotify en Google podcasts

De player blijft gewoon draaien als je jouw browser afsluit. 

Pfff.. Weer een middel dat ik moet gaan onderhouden

Ik kan me voorstellen dat je als marketeer of ondernemer soms een beetje duizelig wordt van de hoeveelheid platformen dat je moet gaan onderhouden. Want of het nu Instagram is, TikTok of LinkedIn, overal moet je constant nieuwe energie vandaan halen om relevant te blijven. 

Is een podcast weer zo'n middel dat ik moet gaan onderhouden? 

Ok, podcasting is een middel. Maar het is zoveel meer dan alleen dat. En dat komt omdat het samenhangt met zoveel andere middelen. 


Een podcast kan de basis zijn van je hele content strategie


En dat maakt het zo interessant. Laten we verder inzoomen op de voordelen. 

9 voordelen van podcasten voor bedrijven en organisaties

Voordeel 1: engagement

Podcasting = engagement. De gemiddelde luistertijd van een podcast is in Nederland tussen de 40-45 minuten (!). Toen we begonnen met podcasten verbaasden we ons over de lange luistertijd. 

Natuurlijk hadden we het ook over interessante dingen , maar toch!  😂 

Maar hoe kan dat nou eigenlijk? Hoe kan het dat een podcast zo lang de aandacht vasthoudt, terwijl de gemiddelde aandachtsspanne online afdwaalt naar dat van een goudvis? 

Dat komt dat mensen podcasts consumeren op momenten waar ze normaal geen content zouden consumeren. En daarmee heeft podcasting dezelfde entertainmentwaarde als muziek

Een podcast luister je bijvoorbeeld:

  • Tijdens het autorijden
  • Tijdens het wandelen
  • Fietsen
  • De was doen

Je luistert het terwijl je iets anders doet. 

Waarom is engagement zo belangrijk voor je bedrijf?

Heel simpel. Zonder engagement is er geen sale. Zonder binding met je merk bouw je geen duurzame relatie op met je klant. Dus wat zou die klant dan komen halen bij je? Waarom zou je dan beter zijn dan je concurrent? 

En dat maakt engagement zo belangrijk. 

Voordeel 2: de search-driven content bom

"De wat?!"

Gaan we uitleggen. Als je, voordat je een podcast voor je bedrijf opneemt, een zoekwoordanalyse doet of laat doen, dan kan je op basis daarvan je podcasts gaan maken. Hierdoor heb je zoekgedreven podcasts. 

Vanuit deze zoekgedreven podcasts maak je bijvoorbeeld van elke podcast een blog. In die blog embed je weer de player van je podcast. 

Zo match je de kennis van je bedrijf exact met de vragen die je doelgroep heeft. En dat zorgt voor: 

  • Groeien in Google (als je van elke podcast een blog maakt)
  • Content dat aansluit op je luisteraar

Maar ook als je snippets van je podcast deelt op je socials weet je dat je doelgroep hiermee resoneert, omdat ze erop zoeken. 

Voordeel 3: top of mind awareness

In elke podcast zit zeker 20 minuten aan waarde dat je kan delen met je klanten. 

Daar kan je enorm veel snippets uithalen die je op je social media kan gebruiken. Denk aan leuke quotes uit je podcast en dergelijke. Doordat je telkens aanwezig bent in je (LinkedIn) timeline ben je vanzelf top of mind bij je connecties. 

Maar die 'luister content' kun je ook weer delen met bijvoorbeeld je e-mail lijst. 

Voordeel 4: klant ambassadeursschap 

Hoe zorg ik ervoor dat een klant fan wordt van mijn organisatie? Daar kan podcasting ook zeker aan bijdragen. We hebben klanten die bijvoorbeeld de podcast aanbieden na een workshop. De deelnemers van de workshop zijn nog lekker enthousiast en kunnen na de tijd de podcast checken. De podcast delen ze dan bijvoorbeeld weer met hun vrienden op een verjaardag. 

Zo'n gesprekje op een verjaardag kan dan zo gaan: 

"Ik heb laatst een workshopt bijgewoond en dat ging hier en hierover"

"Oh wauw, klinkt interessant!"

"Ja vind je? Ze hebben ook een podcast. Die stuur ik je wel door"

En zo gaat je balletje rollen. 

Maar dat is niet de enige manier van klant ambassadeursschap. Als je klant de podcast van je bedrijf regematig luistert, dan wordt hij langzamerhand fan. Hij krijgt het idee dat je niet constant aan het halen bent (koop dit, koop dat), maar dat je vooral lekkerveel krijgt. Namelijk kennis en expertise. Voor niets! 

Daarmee bouw je echt een relatie op. Je merk wordt super relevant op deze manier. 

Voordeel 5: afstand tussen klant en organisatie verkleint. Je bedrijf krijgt een stem

Waarom heeft Elon Musk 10x zoveel volgers op bijvoorbeeld Twitter dan Tesla? Dat komt omdat mensen veel liever andere personen volgen dan bedrijven. Met podcasting geef je je bedrijf letterlijk een stem. 

In een wereld waar steeds met geautomatiseerd wordt en chatbots meer en meer de klantenservice overnemen, hebben mensen steeds meer behoefte aan contact met echte mensen. Dus geen enge robots, maar content van de mensen zelf. En dat is wat je met een podcast ook bereikt. 

Je merk wordt veel persoonlijker en tastbaarder. Een podcast is ook super intiem. Je zit eigenlijk 1 op 1 aan tafel met een paar personen. En dat maakt het een schaalbaar 1 op 1 gesprek. 

Voordeel 6: bijdragen ipv interrupties

Een reclame van een bedrijf kan super irritant zijn, omdat het je lastigvalt in plaats van dat je het zelf opzoekt. Een podcast is veel meer bijdragen. Met je kennis, met je expertise. Om andere mensen te helpen. En dat is voelbaar. 

Een reclame voor een YouTube video is vaak irritant. Een podcast luisteren is vaak prettig en brengt ontspanning. Voel je het verschil? 

Voordeel 7: een jaar content met in 1 dag opnemen

Je kan meerdere podcasts op 1 dag opnemen. Hierdoor kun je op 1 dag tot wel 12 podcasts opnemen (afhankelijk van hoe goed je bent voorbereid). Die 12 podcasts kan je elke maand uitbrengen.

Een jaar lang content met 1 dag werk

Zet dat maar eens af tegen een reclame video. Dan moet je eerder denken aan 1 hele dag werk voor 1 social post. Misschien een permanente plek op je website, maar that's it. 

Voordeel 8: meer focus in je contentstrategie

Als je podcasts als basis pakt voor je contentstrategie, komt er meer rust en focus in je content strategie. Je social posts gaan niet meer van hot naar her, maar er is een voorspelbare flow aan content die ook nog eens zoekgedreven is. 

Voordeel 9: marketing automation

Bied je gratis content aan in ruil voor een e-mail adres? Mooi! Dan kun je jouw e-mail automation nog meer waarde geven. Stel iemand download een e-book, in ons geval over podcast marketing. Onze klant ontvangt het gratis e-book op het opgegeven e-mail adres. Daarna laten we een e-mailflow lopen met een linkje naar je podcast over... Podcast marketing! Grote kans dat de persoon die dat e-book download ook die podcast interessant vindt. Hierdoor bied je nog meer waarde bovenop je Ebook. 

Onze e-mail marketing automation stellen wij in via Mailblue.

Als je in de podcast iets meer diepgang biedt op het onderwerp van je Ebook dan is dit nog beter. 

Dat was 'm!

Succes! Vragen? Stel ze in comments. Wil je een keertje sparren over podcasting voor jouw bedrijf of organisatie? Plan een gratis adviesgesprek met ons in.