Hoe maak je een podcast? Start vandaag in 9 simpele stappen
05 juni 2021 

Hoe maak je een podcast? Start vandaag in 9 simpele stappen

Een podcast maken draait veel meer meer alleen de techniek. Sterker nog, de techniek is vaak ondergeschikt. 

Als je eenmaal overtuigd bent geraakt om te gaan podcasten, wil je direct beginnen. Daarom gaan we concrete stappen nemen richting het maken van jouw podcast.

Na deze stappen weet je exact wat er van A t/m Z nodig is om je eigen podcast te maken. 

Liever luisteren?

Beluister aflevering 3 van de Praat je Rijk podcast.


Inhoudsopgave

Stap 1 podcast maken: Bepaal je niche

De eerste valkuil bij een podcast is door te denken dat “iedereen” je doelgroep is.

Ben je een financieel adviseur? Maak je dan podcasts voor ondernemers? Zo ja, is dit dan een corporate organisatie? Of een MKB bedrijf? Of allebei?

Hoe specifieker je doelgroep, des te meer aangesproken de klant zich voelt.

Voorbeeld 1: de ZZP’er

Stel ik ben ZZP’er en ik haat administratie. Ik wil meer weten hoe ik die zooi makkelijker kan regelen. Ik wil niet kloten met cijfertjes, maar snel weer bezig met mijn business. 

Dan zie ik een podcast over “Makkelijker je administratie regelen als startende ondernemer”. Dan weet ik dat het voor mij interessant is. 

Als je in die podcast benoemt dat ik ook nog eens geen gekloot meer heb met cijfertjes en mij volledig kan focussen op mijn business, maak je mij helemaal blij. Ik ben fan!

Voorbeeld 2: de MKB’er

Stel ik ben een eigenaar van een bedrijf met 25 werknemers en ik heb gedoe met personeel. Ze zijn ongemotiveerd en constant ziek. 

Ik zie een podcast over “De 5 grootste drama’s van personeel in dienst (en hoe je deze oplost)”. Dan weet ik dat het voor mij is. 

In de podcast kan je het hebben over die 5 ellendigheden, maar je flowt langzaam naar de oplossing, namelijk het bouwen van een sterke bedrijfscultuur. Of personeel inzetten op basis van talent. En daar ben jij als bedrijf goed in. 

Zo bepaal je waar je je podcast op richt. Hoe scherper hoe beter. 

Besef je goed dat jouw oplossing totaal anders kan zijn dan het probleem van je klant. Een podcast maken op de pijn van je klant is effectiever dan praten over je product. 

Zo doen wij het

Zelf willen we de doelgroep altijd scherp hebben in 1 zin. 

Een voorbeeld:

“Ik richt mij op startende ondernemers met een omzet van 40k + die problemen hebben met administratie”

Voel je hoe helder dit is? Hier kun je een podcast of 10-12 aan wijden. En je helpt je klant echt. 

Nu jij.

“Ik richt mij op [ invullen ] met [kenmerk X ] die problemen hebben met [ probleem 1 ].”

Als je dit scherp hebt, dan kun je een klein extra onderzoekje doen. Google bijvoorbeeld eens de problemen waar ZZP’ers het meest tegenaan lopen. Want daar gaat het om. 

Jouw podcast moet een oplossing zijn voor hun probleem. 

Stap 2: Bepaal je doel

  • Wat wil je bereiken als je jouw podcast maakt?
  • Welke waarde kan de doelgroep bij je halen?

Veel organisaties zijn bang om kennis te delen, omdat ze zo de concurrent sterker maken.

Jouw angst voor een concurrent die kennis van je download is dus groter dan het helpen van je (potentiële) klanten? 

Onderneem je liever vanuit angst en tekorten, dan vanuit vertrouwen? Dat kan een keuze zijn, maar het lijkt mij niet verstandig.

Geef gratis kennis weg

In een podcast geef je gratis kennis weg. En ja, daar kan je concurrent ook naar luisteren. Net als dat deze blog ook bekeken wordt door onze concurrent.

 Maakt ons dat iets uit? Nee hoor. Je concurrent kijkt van je af. Zie het als een compliment. 

We geloven in kennisdeling. Het zorgt ervoor dat je top of mind komt bij je klant. Want als je echt helpt, dan onthoud je klant je als geen ander.

Dan nu je doel. “Bepaal vooraf wat je doel is”, hoor je veel mensen vaak zeggen. 

Knettervaag als je het mij vraagt. Wat betekent dat nou eigenlijk?

Wij houden van simpel en concreet.

Daarom: bepaal je doel door deze 2 vragen te beantwoorden:

  • Tegen welk probleem loopt je klant aan?
  • Wat vertel je in je podcast dat je klant kan gebruiken om zijn probleem op te lossen?

Voorbeelden

  • Een podcast maken over zelfontwikkeling. Probleem: ik kom niet verder in mijn carrière en ik wil een andere baan. Oplossing: in deze podcast geven we je tips over je loopbaan, zodat je nooit meer een saaie baan hoeft te hebben met weinig geld.
  • Een podcast over geld. Probleem: ik heb te weinig geld. Oplossing: in deze podcast leer je hoe je meer geld kunt verdienen en beter met geld kunt omgaan
  • Een podcast over goede doelen. Probleem: ik zie als donateur niet waar mijn geld naartoe gaat. Oplossing: in deze podcast vertellen we welke projecten we hebben gestart dankzij jouw donatie. 
  • Een podcast over het werven van personeel. Probleem: ik heb als ondernemer gedoe met ongemotiveerd personeel. Oplossing: In deze podcast leer je hoe je jouw personeel gemotiveerd krijgt en houdt. 

That’s it. Maak er geen lang verhaal van. Je doel is bepaald voor de podcast. Als je het zelf niet simpel kan verwoorden, kan je klant het al helemaal niet begrijpen. 

Trap niet in de valkuil door te lang te bakkeleien over dit punt. Op naar stap 3.

Stap 3: Maak een lijst met onderwerpen

In de vorige stap heb je een concreet doel bepaald wat je wilt bereiken met je podcast. Als voorbereiding is het belangrijk om een inventarisatie te maken over welke onderwerpen je het wilt gaan hebben.

In stap 1 heb je het doel gedefinieerd en een onderzoek gedaan waar jouw doelgroep tegenaan loopt:

“Ik richt mij op [ invullen ] met [ kenmerk X ] die problemen hebben met [ probleem 1 ].”

Het is extreem belangrijk dat je weet wat er speelt in de levens van de mensen die onder jouw doelgroep vallen. Als je dat niet weet, ga dan eerst in contact met je klantenservice, sales en alle andere mensen die direct klantcontact hebben met jouw doelgroep.

Dit is cruciaal.

Als je dit al weet of de interviews hebt gedaan met je collega’s, dan kunnen we de onderwerpen bepalen. 

De beste onderwerpen liggen in de “sweet spot” tussen de gratis kennis die jij of jouw podcasters kunnen delen als expert en de interesses van jouw doelgroep. 

Podcast onderwerpen

Dit is belangrijk om de podcast zo duidelijk mogelijk te laten zijn. Ik ben zelf geïnteresseerd in persoonlijke groei, maar als ik doelgericht een podcast luister over marketing dan wil ik geen tips over persoonlijke groei. Anders was ik wel op zoek gegaan naar een podcast over dat onderwerp.

Voorkom deze veelgemaakte podcast fout

Een grote fout die veel podcasters maken is dat zij ál hun kennis willen delen waardoor ze afwijken van het onderwerp. Bedenk je goed dat jouw doelgroep wat wil leren op het gebied van jouw onderwerp.

Jouw definitieve onderwerpen

  1. Maak een lange lijst van álle onderwerpen waar jij of jouw podcasters kennis van hebben. Noteer per onderwerp deelonderwerpen zodat je goed specifiek en duidelijk bent naar boven krijgt waar je het concreet over gaat hebben.

Voorbeeld: Persoonlijke groei is een breed begrip. Dit kun je weer verdelen in:

zelfvertrouwen vergroten, je passie vinden, je levensdoel bepalen etc.

  1. Maak een lange lijst van álle onderwerpen waar jouw doelgroep in geïnteresseerd is. Noteer ook hier per onderwerp weer deelonderwerpen. Zie het voorbeeld hierboven.
  2. Koppel alle specifieke deelonderwerpen waar jij kennis van hebt aan de deelonderwerpen van de interesses van jouw doelgroep. Et voila: je hebt de afleveringen van je podcasts!

Dat geeft rust. Nu nog een goede naam verzinnen met bijpassend artwork en de strategische voorbereiding is klaar!

Stap 4: Kies een naam + artwork

Hoe verzin je een goede naam? Door niet teveel namen gelijk af te schieten.

Kies ervoor om samen een breindump te houden. 

Er is 1 belangrijke regel: zeik nooit iets af wat iemand inbrengt in de breindump. Later ga je toch namen schrappen. 

Dit voelt misschien geforceerd, maar het doorbreekt je normale denkwijze. Je leert om niet gelijk te oordelen over een naam. 

Als je stopt met oordelen, gaat er een wereld voor je open. 

Daarna kom je op meer ideeën. 

Niets killt creativiteit zoveel als je in een brainstorm direct je kritische mening geeft. 

Stel je bent met 5 mensen in een breindrump over een naam. 1 iemand zegt: 

“hej, de naam Poepluier podcast vind ik wel vet”

Als de hele groep vervolgens zegt: nee, wat een stomme naam. Die schrijven we niet op. Dan kom je vaak niet verder.

 De persoon die een idee aandroeg gaat namelijk gelijk selectief denken en beperkingen opleggen in zijn brein. Hierdoor kan je niet het creatieve gedeelte van je hersenen gebruiken. Je komt in een negatieve flow. 

Bij een breindump is het de bedoeling dat je met z’n allen alles wat in je opkomt opschrijft. Je zult merken dat je brein op een gegeven moment in een flow-staat komt. 

Een slecht idee is soms een brug naar een goed idee.

Een dom idee als brug naar een goed idee.

Als je gelijk kritisch gaat zijn op de namen die iedereen inbrengt, gebeurt dit:

Een dom idee gelijk afzeiken: brug naar een goed idee verdwijnt

Begin dus open en vrij.

Doe dit net zo lang totdat je merkt dat de tank leeg is. Meestal is dit na een half uur tot één uur. 

Ga daarna associëren. Dus kijk of je kunt toveren met woorden. 

Belangrijk: het kan even duren voordat de namenwaterval tot stand komt. Geef het even de tijd.

  • Stap 1: ga met een paar mensen brainstormen op een vel papier. Zet 1 woord in het midden waar je podcast over gaat (bijv donateurs, of financiën) en ga los. Pleur al je associaties op papier. Ook al is het soms controversieel. Maakt niet uit. Ongefilterd, zeg wat er in je opkomt. 
  • Stap 2: klaar met roepen? Mooi. Kijk of je associaties kunt bouwen. 

Een concreet voorbeeld uit de praktijk

Mijn broer en ik hebben een podcast gemaakt over persoonlijke ontwikkeling.

Na een lange breindump waar we zeker 50-60 namen hadden opgeschreven, kwamen we opeens op een oud spreekwoord; stille wateren, diepe gronden. 

Aangezien onze podcast ging over persoonlijke ontwikkeling, dus het potentieel ontdekken wat je in je hebt, vonden we Diepe Gronden de beste naam.

Zo kwamen we van “persoonlijke ontwikkeling” opeens terecht bij een klein stukje van een Nederlands spreekwoord, wat uiteindelijk de naam van onze podcast werd. 

Daar waren we nooit opgekomen als we in de breindump gelijk gingen oordelen over elkaars inbreng. 

Soms kan een hele slechte naam een bruggetje zijn naar de naam die je zoekt.

Als je oordeelt, steek je al je bruggen in de fik. Doe dat niet!

Steek je “slechte” bruggen dus niet in de fik! 😉

Stap 3: kies een naam. Niet teveel twijfelen. Knoop doorhakken en gaan met die banaan. 

Artwork

Als je een podcadt maakt hoeft een artwork niet altijd super mooi te zijn, zeker niet als je net begint (en nog niet 100% weet wat je wil in je leven). 

Als je net begint, kun je in Canva (gratis) een mooi ontwerp maken. Deze tool heeft vaak alle afmetingen al paraat voor het artwork dat je wilt maken. 

Wil je graag meer de diepte in? Dan kan je het beste voor Photoshop gaan. Aangezien Photoshop nogal complex is, kan het even duren voordat je dit onder de knie hebt. Je zou een Nederlandse cursus kunnen volgen via Pixelunie (10,- per maand) in een online omgeving (aanrader).

Wil je dat allemaal niet, dan kan je jouw artwork het beste uitbesteden. Stuur ons een berichtje via info@voicerevolution.nl als je dit zou willen. 

In Canva kan je prima een artwork maken voor je podcast. Zoek je toch iets beters? Kijk dan of je het kunt uitbesteden.

Stap 5: Maak een podcast format, intro tune en planning

Een podcast format is een concept voor je podcast. Een vaste structuur of rode draad die je kunt aanhouden.

Dit onderdeel is belangrijk omdat:

  1. Je hiermee houvast hebt voor je podcast aflevering: no bad surprises
  2. Je luisteraar zich de volgende keer kan verheugen op nieuwe rubrieken
  3. Een stok achter de deur om de tijd in de gaten te houden

Voorbeeld van een podcast opzet

Een voorbeeld van een format voor een podcast over persoonlijke ontwikkeling kan zijn: 

  • Intro jingle + intro podcast (1 minuut)
    Een jingle is een rechtenvrij nummer die speciaal gemaakt is voor de podcast. Het zorgt voor herkenbaarheid, maar werkt ook sfeerverhogend. Wat is een film zonder muziek? Tijdens of na de jingle start je met de intro en vertel je een korte anekdote.
  • Gastspreker voorstellen (5 minuten)
    Gastsprekers helpen je om je podcast sneller te laten groeien en interessanter te maken voor je doelgroep. Je biedt daarnaast meer waarde en het is goed voor de afwisseling. Vertel waarom je diegene hebt uitgenodigd en wat zijn/haar vakgebied is ten aanzien van het hoofdonderwerp.
  • De diepte in: hoofdonderwerp bespreken met gastspreker (20 minuten)
    Een diepte interview met de gastspreker. Verplaats je goed in de luisteraar en wees niet te bang om “domme vragen” te stellen. Jouw rol is om de stem te zijn van je luisteraar. Vraag wat zij willen weten en laat je eigen niveau ten aanzien van het onderwerp los.
  • Ingezonden vraag beantwoorden (5 minuten)
    Om de interactie met je luisteraar te vergroten heb je een rubriek waarbij de luisteraar een vraag in kan sturen. Je leest deze voor en beantwoordt hem kort en bondig.
  • Productplaatsing (1 minuut)
    Je maakt hier een speciaal aanbod voor een product of dienst van je bedrijf die aansluit bij het onderwerp. Wees niet bang om daar even commercieel te zijn. Je wilt immers de luisteraar oprecht verder helpen en jouw product of dienst gaat hem of haar daarbij helpen. Breng het met deze overtuiging.
  • Afsluiting (1 minuut)
    Sluit de podcast af en introduceer vast het onderwerp van de volgende podcast. Refereer nog even naar de vraag die ze kunnen insturen door te klikken op de link in de show notes. Zo blijven mensen betrokken en heb jij vulling voor je volgende podcast!

Totale lengte: 33 minuten

Belangrijk is dat het een format is dat bij jouw organisatie en doel van je podcast past. 

Gaat je podcast over de huizenmarkt? Neem dan bijvoorbeeld een vast onderdeel “onderhandeling” in je format op met steeds verschillende praktijkvoorbeelden.

We zijn nu klaar met de hele voorbereiding van de podcast. Op naar de uitvoering!

Stap 6: Zorg voor de juiste apparatuur en software wanneer je een podcast maakt

Er zijn ondernemers die podcasten met hun iPhone. Dit is een prima kortetermijnoplossing, maar als organisatie is dat niet altijd het kwaliteitsniveau dat je wilt nastreven. 

Veel mensen luisteren podcasts met oordopjes in. Je hoort direct het verschil tussen een professionele podcast of een podcast dat ‘er even naast wordt gedaan’.

Bovendien is het bloedirritant voor je luisteraar als je het geluid telkens harder en zachter moet zetten, omdat het niet lekker gemixt is. Goed om dat dus anders te doen!

Dit heb je nodig voor een next level podcast te maken

Wij werken zelf met de volgende apparatuur en software:

  • Opnameprogramma
    De beste software om te editten zijn Logic Pro (voor de pro) en GarageBand (voor de starter). GarageBand zit overigens al standaard op alle Macbooks (wij werken met Logic X Pro)
  • Microfoons
    Goedkoop en geweldige kwaliteit: Rode Procaster
  • Mengpaneel
    Eenvoudiger dan dit wordt het niet: met 1 druk op de knop opnemen met de RODECaster Pro
  • Microfoonstandaards
    Rode PSA1 Studio Boom Arm (super handig te monteren op iedere tafel + professionele uitstraling naar je podcast gasten.)
  • Shockmount
    Rode PSM1 Shockmount voor Procaster en Podcaster. Met een shockmount voorkom je storingen in het microfoonsignaal. Hierdoor pikt je microfoon geen geluidsgolven op die via de tafel en microfoonstandaard binnenkomen.

Stap 7: Podcast opnemen

Je bent er helemaal klaar voor! Alle voorbereidingen zijn getroffen, je hebt de juiste apparatuur en je kunt aan de slag. Je gaat de eerste aflevering opnemen! 

Voordat je op de ‘record’ button drukt hebben we nog een aantal tips voor je.

Voorkom de badkamer

Zorg ervoor dat je in een akoestisch gunstige ruimte zit. Het geluid moet “dood” zijn, zoals we dat in studio-taal noemen. Dat houdt in dat de ruimte niet moet hol moet klinken of moet galmen. 

Dat test je door met je handen in de ruimte te klappen. Klinkt dat lang door? Pak dan een andere ruimte. Je wilt geen badkamer-geluid hebben met je podcast.

Installeer (en test!) je apparatuur

Niets is zo vervelend als een uitzending beginnen en er achteraf achter komen dat een microfoon uit stond of het geluid overstuurd klinkt. Doe daarom eerst een test-uitzending met de aanwezigen. 

Stel de microfoons in op de diepte en hoogte van de stemmen van de podcasters. Dit kun je eenvoudig met 2 knoppen automatisch laten doen door je Rodecaster Pro. Ideaal!

Extra benefit: een testuitzending zorgt er ook voor dat je podcasters even kunnen ontdooien. 

Laat ze gewoon even een mop vertellen die ze moeten voorlezen of wat ze komend weekend van plan zijn te gaan doen.

Opnemen & lengte

Zorg ervoor dat iemand de techniek bedient zodat de podcasters zich in alle rust kunnen focussen op het gesprek. 

Qua lengte zijn er podcasts die 3 uur duren, maar ook 10 minuten. Het hangt er vanaf hoe geboeid je de luisteraar kunt houden met informatie. 

Gelukkig geeft het podcast format dat je in stap 5 hebt gemaakt houvast voor de lengte. Zorg ervoor dat je als gespreksleider de tijd goed in de gaten houdt per onderdeel. Zo voorkom je dat je ver afwijkt van wat je gepland hebt. 

Extra tip: Merk je dat jullie in herhaling vallen? Dan weet je dat het tijd is om de podcast af te sluiten.

Stap 8: Podcast editten

Er zijn 3 mogelijkheden om je podcast te editten

  • Zelf doen
  • Gedeeltelijk uitbesteden
  • Alles uitbesteden 

Zelf doen

Zoals je hebt gelezen in stap 6 gebruiken wij Logic Pro om onze podcasts te editten. Logic is er alleen voor de MacBook pro.

  • Voordeel: het is gratis, je leert ervan en je kan zelf bepalen hoe iets moet klinken
  • Nadeel: het duurt lang om iets te leren, als je weinig kennis hebt kan het fout gaan en je moet er een beetje handig in zijn/gevoel voor hebben. 

Zoals je eerder hebt gelezen hoef je niet perse Logic Pro te gebruiken. Andere programma’s zijn:

  1. GarageBand
  2. Audacity
  3. Power Sound Editor
  4. Music Maker
  5. Studio One
  6. WavePad

Voor iedereen is er een mogelijkheid!

Gedeeltelijk uitbesteden

Je kan ook je edit en mastering uitbesteden via bijvoorbeeld Fiverr.

  • Voordeel: je hoeft het niet zelf te doen en het is sneller
  • Nadeel: het kost geld, je hebt geen controle over het eindproduct, dus de kwaliteit is niet altijd zeker.

Alles uitbesteden

Wil je gewoon niet het risico lopen dat er iets misgaat, of dat het allemaal niet klinkt zoals je wilt? Dan kan je alles uitbesteden via ons bedrijf VoiceRevolution.nl. We regelen alles voor je van A t/m Z, plus je krijgt een gratis SEO blog bij elke podcast.

Stap 9: Podcast uploaden en plaatsen op platform

Eerder schreven we al een blog over hoe je jouw podcast op Spotify plaatst. Handig als je exact wil weten hoe dit werkt.

Er zijn 2 manieren waarmee je een podcast op alle platformen krijgt, zoals Spotify en iTunes:

  1. Via Soundcloud
  2. Via Springcast of een andere hosting partij

Door je podcast op 1 van deze 2 platformen te zetten maak je een zogenoemde RSS feed aan. Met deze feed (lees: link) kun je jouw podcast weer plaatsen op Spotify, iTunes etc.

Via Soundcloud

Voor Soundcloud betaal je 10 euro per maand. Hiermee kun je 1 podcast online zetten. Via een RSS link kun je jouw podcast bijvoorbeeld ook op Spotify of iTunes zetten.

Voordelen

Wil je podcasten eerst gratis uitproberen? Dan is Soundcloud interessant. Je kan namelijk gratis 3 uur aan opnames uploaden. Dat is genoeg voor 3 á 4 podcasts.

  • Ingebouwde share functie waarmee je eenvoudig je podcast deelt op je socials
  • Uitgebreide statistieken voor betalende gebruikers

Nadelen

  • Je kan maar 1 show online zetten
  • De soundcloud player voelt toch een beetje goedkoop aan (als je gaat embedden in een blog bijvoorbeeld)
  • Gebruikers komen hier voornamelijk om muziek te luisteren, niet voor podcasts
  • Gebruksvriendelijkheid… Meh..

Via Springcast (onze favoriet)

Springcast is een Nederlands podcast hosting bedrijf. Via Springcast kun je gemakkelijk je podcast hosten op alle platforms zoals iTunes, Spotify en meer. 

Voordelen

  • Nederlandse partij, dus Nederlandse facturen en betalingen
  • Mooie moderne player, zeer geschikt in combinatie met SEO blogs
  • Persoonlijke support (per mail en telefoon)
  • Je podcast data wordt alleen met jou gedeeld en niemand anders
  • Je eigen podcast website in jouw huisstijl die geïndexeerd wordt door Google

Nadelen

  • Eerste maand gratis, daarna betalen (geen volledig gratis trial abonnement)
  • Ietsje duurder dan SoundCloud

Dat was ‘m! Je podcast staat online! Heel veel succes met het maken van jouw podcast.

Wil je meer weten over hoe je jouw podcast in de markt zet en hoe je meer luisteraars trekt? Download ons gratis Podcast Starters Kit. Hierin staat hoe je jouw podcast in de markt kunt zetten.

Je las een hoofdstuk over podcast maken uit ons gratis Ebook: “Podcast starters kit”

Podcast starters kit ebook cover
Wil je alles lezen en echt aan de slag om een winstgevende podcast te maken? Download ‘m hier. Gratis.

Over de schrijver
Waarom ik podcasts zo geweldig vind? Ze zijn rauw, eerlijk en echt. Ze hebben een belangrijke rol in de vrijheid van meningsuiting. Het is de beste branding tool die je kunt inzetten voor je bedrijf. Wij helpen je om een succesvolle podcast op te zetten die consistent klanten oplevert.
Reactie plaatsen