De beste gids voor een sterke Podcast Marketing Strategie

De meeste podcasts falen, omdat er geen consistent plan is.

Be consistant, or non-existant. 

Ze beginnen enthousiast:

“Laten we een podcast beginnen!”

Na 3 maand is de nieuwigheid er vanaf. Daarna wordt het een effort. 

“De hoeveelheid moeite die we moeten doen voor het aantal luisteraars is niet wat. We stoppen ermee”

Dit is meestal het resultaat van een podcast beginnen zonder een Podcast Marketing Strategie.

En is dat nou heel ingewikkeld om te maken? Nee.

Jij kan het beter doen door effectief na te denken over een gezonde strategie. Maar let op: voorkom dat je in je koppie gaat zitten.

Op een gegeven moment moet je gaan met die banaan. Bijsturen kan altijd nog. 

1. Bedenk een doel voor je Podcast Marketing Strategie

Wat wil je bereiken met je podcast? Ik stel voor dat je kiest uit deze lijst:

Doel

Uitleg

Top of mind zijn

Zo veel en vaak mogelijk het leven van je klant mooier maken met <...> (zelf invullen)

Sales en leads

De podcast gebruiken om onze producten aan te prijzen

Netwerken

Je podcast inzetten als netwerk tool. Zet klanten in het zonnetje, en zorg ervoor dat zij je podcast ook delen.

Internal branding

Je podcast inzetten om medewerkers betrokken te krijgen bij het merkverhaal van je organisatie

En dan de meetbaarheid:

Meetinstrument

Analytics focus

Engagement

YouTube: kijktijd

Spotify: luistertijd

Sales en leads

Je zou de podcast 3 maanden kunnen inzetten en kijken of het aantal sales is toegenomen in vergelijking met vorig jaar. Met Google Tag Manager zou je via Spingcast ook je sales en leads kunnen meten (voor ondersteunende conversie)

Bereik

Unieke visitors op je website, aantal luisteraars en plays

Engagement

Bereik op intranet, luistertijd en kijtijd, comments en shares op berichten

2. Wat weet je van je doelgroep?

Wat weet je al van je klant? Hoe beleeft hij zijn dag? Wat zijn z’n grootste “dissatisfiers”?

Voordat je jouw podcast begint, wil je dit weten. Pas dan kun je kijken hoe jouw podcast past in het leven van je klant, en niet andersom.

Teveel organisaties willen vooral veel vertellen, maar vergeten de klant.

Voorbeeld (fictief)

Het is erg handig om een persona te maken. Bijvoorbeeld:

Jantje werkt als tv bezorger in Zwolle (mooie stad, aanrader). Doordeweeks kijkt hij graag hart van Nederland en checkt hij de formule 1 podcast, diepte interviews met max verstappen en voetbal inside. 

In het weekend drinkt hij graag bier met vrienden en op zondag kijkt hij YouTube en reguliere tv.

Van Jantje kunnen we een profielschets maken. Zie hier een canvas van Jantje:

Een leeg persona canvas Kan je hier downloaden (geen email adres nodig).

Als je dit klaar hebt, kun je kijken hoe het leven van Jantje eruit ziet, en hoe jouw podcast onderdeel kan zijn van het leven van Jantje.

Bijvoorbeeld: Jantje is super vriendelijk en loyaal, maar kan moeilijk zijn grenzen aangeven.

Als je zelf een bedrijf hebt in het verkopen van sauna’s bijvoorbeeld, dan zou je in jouw podcast het kunnen hebben over hoe je tot rust komt.

Of hoe je beter je grenzen aangeeft.

Maar let op.

Soms is wat je aanbiedt, niet wat je klant wil horen. 

Laat dat even op je inwerken.

Stel: ik ben Jantje, en ik wil “Meer vrije tijd” in mijn leven.

Een podcast met de titel “Meer vrije tijd in 3 stappen” spreekt Jantje waarschijnlijk meer aan dan “Leer je eigen grenzen aangeven”.

Kortom: de titel en hoe je de podcast aanprijst kan totaal anders zijn dan wat je in de podcast bespreekt. 

Jantje klikt de podcast aan op “Meer vrije tijd in 3 stappen”, maar krijgt in de podcast tips over hoe hij zijn eigen grenzen beter aangeeft.

Wat je klant wil horen

Wat hij nodig heeft

10 kg afvallen in 6 weken

Gezond, onbewerkt voedsel, discipline en regelmaat

Minder stress en meer vrije tijd

Mediteren wandelen, telefoon uit, praten over gevoel

10.000 euro verdienen

Meer vrijheid

Minder conflicten met anderen

Minder oordelen, beter luisteren

Maak dus een onderscheid in wat de klant wil horen en wat hij uiteindelijk nodig heeft. Die 2 zijn soms totaal verschillend van elkaar.

3. Bedenk je podcast naam

Over het brainstormen van een naam spraken we al uitgebreid in ons blog over het maken van een podcast.

Kortgezegd: ga brainstormen, maar hou je aan deze 3 regels:

  1. In het begin van de brainstorm wordt elk idee opgeschreven, hoe tenenkrommend die ook is. Niet oordelen, opschrijven.
  2. Daarna volgt de selectie. Probeer namen te combineren en kijk welke naam de essentie raakt
  3. Kies een naam. Daarna niet meer twijfelen.

Lees voor de rest de blog over een podcast maken op onze blog.

3. keyword analyse

Podcasten = het nieuwe bloggen, maar dan met je stem.

We raden je daarom aan om een zoekwoord analyse te doen.

Zelf gebruiken wij de tool Ubersuggest om nieuwe zoekwoorden te ontdekken.

Maar je kan bijvoorbeeld ook Googlen en kijken wat Google je al aan suggesties geeft.

Google bijvoorbeeld eens "minder stress", en je ziet waar mensen op zoeken!

4. Luisteraars trekken met je podcast marketing strategie

Ik hoef je natuurlijk niet te vertellen dat je luisteraars trekt als je via Social Media jouw podcast deelt.

Wat echt helpt is: 

  • Snippets maken uit je podcast en delen op je Insta
  • Linken vanaf je automatische e-mail flows naar je podcast
  • Blogs schrijven en je podcast embedden

De diepte in om meer luisteraars te trekken?

Download vooral even ons Ebook de podcast starters kit. Hier staat alles in wat je moet weten over podcasts. Gratis.

Succes!

Vragen? Stel ze gerust in de comments.